TEMATYKA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH
W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
WRZESIEŃ
1. Witaj szkoło! (02-06.09.2019 r.)
-
Ułatwianie dzieciom adaptacji w nowym środowisku;
-
integracja grupy;
-
kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie;
-
kształtowanie nawyku porządku i właściwego zachowania;
-
dbanie o higienę i estetyczny wygląd pomieszczeń świetlicy;
-
wdrażanie do przestrzegania regulaminu obowiązującego w świetlicy.
2. Ostrożności nigdy dość. (09-13.09.2019 r.)
-
Zapoznanie z pojęciami: droga, chodnik, jezdnia, sygnalizacja świetlna;
-
utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze;
-
przestrzeganie przepisów ruchu drogowego;
-
poznawanie najbliższego otoczenia szkoły;
-
wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
3. „Proszę”, „przepraszam”, „dziękuję” – wiele problemów rozwiązuje.
(16-20.09.2019 r.)
-
Wdrażanie i egzekwowanie używania zwrotów grzecznościowych;
-
uczenie właściwego zachowania się w sytuacjach wymagających kontaktów społecznych;
-
dostarczanie właściwych wzorów osobowych.
4. Jesień jako pora roku. (23-27.09.2019 r.)
-
Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody;
-
dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie;
-
przybliżenie, przypomnienie wiedzy o jesieni poprzez czytanie wierszy, rozwiązywanie zagadek, rebusów, udział w konkursach;
-
przedstawienie za pomocą środków plastycznych prac, kompozycji jesiennych.
PAŹDZIERNIK
1. Dary jesieni z sadu i ogrodu, czyli smacznie, zdrowo, kolorowo.
(30.09-04.10.2019 r.)
-
Rozpoznawanie i nazywanie jesiennych warzyw i owoców;
-
omówienie charakterystycznych cech jesieni w sadzie i ogrodzie;
-
kształtowanie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie;
-
rozwijanie pomysłowości i fantazji dzieci.
2. Moja rodzina, mój dom. (07-11.10.2019 r.)
-
Uświadomienie dzieciom znaczenia domu rodzinnego w życiu człowieka;
-
kształtowanie poczucia więzi z członkami rodziny i współodpowiedzialności za atmosferę domu rodzinnego;
-
bogacenie słownictwa dotyczącego rodziny;
-
kształtowanie właściwego stosunku do członków rodziny.
3. Święto Komisji Edukacji Narodowej. (14-18.10.2019 r.)
-
Uświadamianie roli i znaczenia zawodu nauczyciela;
-
wzmacnianie poczucia więzi z nauczycielem;
-
kształcenie umiejętności poprawnego wyrażania opinii, myśli.
4. Mój przyjaciel. (21-25.10.2019 r.)
-
Kształtowanie przekonań dotyczących pozytywnej wartości przyjaźni;
-
integracja grupy;
-
kształtowanie postaw koleżeństwa i opiekuńczości, bezinteresownej pomocy innym;
-
kształtowanie właściwego doboru koleżanek i kolegów oraz umiejętności samodoskonalenia – bycia dobrym kolegą;
-
wzmacnianie postaw koleżeńskich poprzez bliższe poznanie w zabawie;
-
wdrażanie do poszanowania „inności” koleżanek i kolegów.
LISTOPAD
1. Pamiętamy o tych, którzy odeszli. (28.10-01.11.2019 r.)
-
Uświadamianie dzieciom przemijania i konieczności pamiętania o tych, którzy odeszli;
-
kształtowanie potrzeby odwiedzania grobów, składania kwiatów i palenia zniczy;
-
wyrabianie szacunku dla powagi i smutku Święta Zmarłych;
-
kształcenie umiejętności zachowania się na cmentarzu, przestrzegania porządku.
2. Polska – moją Ojczyzną. (04-08.11.2019 r.)
-
Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o Polsce;
-
kształtowanie patriotycznej postawy dzieci;
-
rozwijanie zainteresowań historią naszego kraju;
-
kształtowanie szacunku i podziwu dla odwagi i waleczności żołnierzy.
3. Warszawa – stolicą Polski. (11-15.11.2019 r.)
-
Poszerzenie wiadomości o Warszawie;
-
rozbudzanie poczucia więzi z własnym narodem, krajem;
-
kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy;
-
rozwijanie umiejętności uważnego słuchania;
-
kształtowanie patriotycznej postawy dzieci;
-
rozbudzanie zainteresowań historią naszego kraju.
4.Moje hobby. (18-22.11.2019 r.)
-
Budzenie i rozwijanie zainteresowań;
-
kształtowanie gustów, odczuwania potrzeby obcowania ze sztuką, rozwijania wrażliwości, spostrzegawczości, wytrwałości w pracy i wiary we własne siły;
-
wyrabianie wrażliwości estetycznej;
-
kształtowanie umiejętności wyboru ciekawego sposobu spędzania czasu wolnego.
5. Poznajemy andrzejkowe tradycje. (25 -29.11.2019 r.)
-
Zapoznanie dzieci ze zwyczajami andrzejkowymi;
-
integracja dzieci poprzez tworzenie warunków do wspólnych przeżyć;
-
kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i ciekawego spędzania czasu wolnego;
-
rozwijanie umiejętności plastycznych i manualnych.
GRUDZIEŃ
1. Mikołaj w świetlicy. (02-06.12.2019 r.)
-
Kształtowanie szacunku dla tradycji i obrzędów;
-
zapoznanie dzieci ze zwyczajami mikołajkowymi;
-
modelowanie zdolności plastycznych;
-
kształcenie umiejętności poprawnego wyrażania myśli;
-
nauka organizacji zabawy.
2. Przygotowanie ludzi i zwierząt do zimy. (09-13.12.2019 r.)
-
Wzbogacanie wiadomości dzieci o przygotowaniach zwierząt do zimy;
-
uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w czasie zimy;
-
propagowanie postaw i zachowań zmierzających do podniesienia sprawności fizycznej, dbałości o zdrowie i higienę;
-
kształtowanie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie.
3. Ubieramy drzewko radości. (16-20.12.2019 r.)
-
Poznanie zwyczajów bożonarodzeniowych w Polsce i innych krajach;
-
poznanie i wspólne przeżywanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia;
-
kształtowanie postawy współuczestnictwa w grupie;
-
rozwijanie wyobraźni i pomysłowości dzieci.
STYCZEŃ
1. Witaj Nowy Roku. (01-03.01.2020 r.)
-
Zapoznanie dzieci z tradycjami sylwestrowo – noworocznymi;
-
kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się dzieci na temat wydarzeń z ich życia;
-
przygotowanie do zabaw tanecznych poprzez ćwiczenia przy muzyce;
-
kształcenie umiejętności pisania życzeń noworocznych.
2. Sporty zimowe – ich znaczenie dla zdrowia. (06-10.01.2020 r.)
-
Wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych;
-
wdrażanie do zabaw na świeżym powietrzu;
-
rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
-
kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i ciekawego spędzania czasu wolnego.
3. Zima jest piękna. (13-17.01.2019 r.)
-
Kształcenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących zimą w przyrodzie;
-
wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych;
-
kształtowanie twórczej ekspresji i rozbudzanie wyobraźni;
-
wdrażanie do zabaw na świeżym powietrzu.
4. W karnawale jest wspaniale. (20-24.01.2020 r.)
-
Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni dzieci;
-
wdrażanie do zgodnego współdziałania w grupie;
-
wyrabianie wrażliwości estetycznej, staranności i dokładności;
-
wdrażanie do kulturalnego zachowania się na balu.
LUTY
1. Święto serc - Walentynki. (10-14.02.2020 r.)
-
uczenie rozpoznawania i nazywania uczuć;
-
rozwijanie wyobraźni i pomysłowości dzieci;
-
rozwijanie umiejętności plastycznych.
2. Nasi czworonożni przyjaciele. (17-21.02.2020 r.)
-
Uwrażliwianie dzieci na potrzeby naszych czworonożnych przyjaciół;
-
kształtowanie postawy bycia dobrym „panem”;
-
modelowanie zdolności ekspresyjnego wyrażania swoich myśli, uczuć bez użycia słów;
-
wdrażanie do uważnego oglądania, słuchania.
3. Komputer - wróg czy przyjaciel? Bezpieczeństwo w Internecie. (24-28.02.2020 r.)
-
poszerzanie wiadomości dotyczących funkcji Internetu;
-
przypomnienie korzyści płynących z prawidłowego korzystania z Internetu;
-
zapoznanie z zagrożeniami związanymi z korzystania z Internetu;
-
uświadamianie wpływu „niebezpiecznych” stron na psychikę i zachowanie;
-
objawy uzależnienia od Internetu;
-
wdrażanie do bezpiecznego korzystania z Internetu;
MARZEC
1. Piła – moje miasto. (02-06.03.2020 r.)
-
Rozbudzanie zainteresowania historią naszego miasta;
-
budzenie uczucia dumy i przywiązania do swojego miasta i ziemi ojczystej;
-
rozbudzanie uczuć patriotycznych;
-
wprowadzanie dzieci w świat wydarzeń życia społecznego naszego miasta.
2. Paweł i Gaweł. Jak żyć w zgodzie z rówieśnikami. (09-13.03.2020 r.)
-
Kształtowanie przekonań dotyczących pozytywnej wartości przyjaźni;
-
kształtowanie postaw koleżeństwa i opiekuńczości, bezinteresownej pomocy innym;
-
integracja grupy;
-
wzmacnianie postaw koleżeńskich poprzez bliższe poznanie w zabawie;
3. W zdrowym ciele zdrowy duch. (16-20.03.2020 r.)
-
Wdrażanie do dbałości o własne zdrowie fizyczne i psychiczne;
-
poszerzanie wiedzy dzieci nt. zasad higieny osobistej oraz sposobów dbania o czystość ciała;
-
utrwalanie nawyku zdrowego trybu życia poprzez sport na świeżym powietrzu;
nabywanie umiejętności zdrowej konkurencji.
-
wdrażanie do poszanowania „inności” koleżanek i kolegów.
4. Witaj wiosno. (23-27.03.2020 r.)
-
Rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody;
-
kształcenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie;
-
uświadomienie dzieciom znaczenia przyrody w życiu człowieka.
KWIECIEŃ
1. Z bohaterami bajek na wesoło. (30.03-03.04.2020 r.)
-
Rozbudzanie zainteresowań bajkami poprzez ich opowiadanie, czytanie
i oglądanie; -
uczenie rozpoznawania i nazywania uczuć;
-
rozwijanie wyobraźni, kształcenie twórczego myślenia;
-
wywołanie przeżyć estetycznych i emocjonalnych;
-
zwrócenie uwagi dzieci na przyjaźń i jej znaczenie oraz zachowanie przyjazne dla nas i naszego otoczenia;
-
modelowanie zdolności plastycznych.
2. Wielkanoc – świętem wiosny i radości. (06-10.04.2020 r.)
-
Kształtowanie szacunku dla tradycji i obrzędów;
-
wzbogacanie wiadomości dzieci o tradycjach wielkanocnych;
-
integracja wychowanków poprzez tworzenie warunków do wspólnych przeżyć;
-
wdrażanie do zachowania porządku podczas zabawy;
-
modelowanie zdolności plastycznych.
3.W krainie fantazji. (13–17.04.2020 r.)
-
Rozbudzanie ciekawości poznawczej;
-
budzenie i rozwijanie zainteresowań;
-
kształtowanie umiejętności wyboru ciekawego sposobu spędzania czasu wolnego;
-
rozwijanie wyobraźni.
4. Ziemia – naszym wspólnym domem. (20-24.04.2020 r.)
-
Rozwijanie i kształtowanie wrażliwości na problemy środowiska;
-
kształtowanie świadomości ekologicznej i idei ochrony środowiska;
-
budzenie odpowiedzialności za warunki panujące w naszym środowisku;
-
kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie.
MAJ
1. Jesteśmy Polakami! (27.04-01.05.2020 r.)
-
Rozwijanie zainteresowania historią naszego kraju;
-
rozbudzanie uczuć patriotycznych;
-
poznanie ważnych postaci związanych z Konstytucją 3 Maja;
-
wdrażanie do uważnego słuchania;
2. Polscy olimpijczycy. (04-08.05.2019 r.)
-
Rozbudzanie zainteresowania historią igrzysk olimpijskich;
-
zapoznanie dzieci z największymi osiągnięciami polskich sportowców podczas igrzysk olimpijskich;
-
rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
3.Książka naszym przyjacielem. (11-15.05.2020 r.)
-
Wyrabianie nawyku szanowania i oddawania książek;
-
wdrażanie do racjonalnego, kulturalnego wykorzystania czasu wolnego;
-
budzenie i pogłębianie zainteresowań czytelniczych;
-
rozwijanie wrażliwości i wyobraźni dzieci.
4. Nie daj się wciągnąć. (18–22.05.2020 r.)
-
Kształcenie umiejętności porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów
i podejmowania decyzji zdrowotnych;
-
dostarczenie dzieciom podstawowych informacji nt. szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu oraz używania narkotyków;
-
tworzenie atmosfery przyjaznej współpracy.
5. Dla Ciebie Mamo. (25-29.05.2020 r.)
-
Uświadamianie dzieciom znaczenia mamy w życiu człowieka;
-
pogłębianie szacunku, miłości i przywiązania do matki;
-
rozwijanie umiejętności dłuższych wypowiedzi na określony temat;
-
poszerzenie wiadomości o zawodach wykonywanych głównie przez kobiety.
CZERWIEC
1. Dzień pełen radości. (01– 05.06.2020 r.)
-
Zapoznanie i wdrażanie do przestrzegania praw i obowiązków dzieci;
-
poszerzanie wiadomości o życiu kolegów i koleżanek z różnych stron świata;
-
troska o psychiczne i fizyczne zdrowie dziecka;
-
rozbudzanie ciekawości poznawczej.
2. Przeczytaj, obejrzyj, posłuchaj. (08-12.06.2020 r.)
-
Budzenie i pogłębianie zainteresowań czytelniczych;
-
rozwijanie wrażliwości i wyobraźni dzieci;
-
wdrażanie do racjonalnego, kulturalnego wykorzystania czasu wolnego.
3. Cały świat pachnie latem. (15-19.06.2020 r.)
-
Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody;
-
przybliżenie, przypomnienie wiedzy o lecie poprzez czytanie wierszy, rozwiązywanie zagadek i rebusów,
-
udział w konkursach;
-
kształcenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie.
3. Wyjeżdżamy na wakacje. (22-26.06.2020 r.)
-
Bezpieczeństwo podczas różnego typu zabaw i zajęć;
-
wdrażanie do racjonalnego, kulturalnego wykorzystania czasu wolnego;
-
kształtowanie umiejętności wypowiadania się i słuchania innych;
-
poznawanie sposobów zdobywania różnego typu informacji.