W grudniu 2020r. zostały ogłoszone wyniki Międzyszkolnego Konkursu Plastycznego „Ilustracja do Baśni braci Grimm”, którego organizatorem była Szkoła Podstawowa nr 1 w Pile. Nagrody i dyplomy zostały wręczone w lutym. Na konkurs uczniowie przygotowali prace plastyczne – ilustracje do wybranej baśni. Przygotowując prace, dzieci czytały baśnie i poznały ich bohaterów. Z naszej szkoły I miejsce zajęła Emilia Malinowska z klasy II b.

Serdecznie dziękujemy za udział Emilii oraz pozostałym uczniom z klasy II b: Lenie Chmiel, Michałowi Grzybkowi, Julii Śmigielskiej i Amelii Urban. Gratulujemy zarówno Emilce, która zajęła czołowe miejsce, jak i pozostałym uczestnikom  konkursu. Wszystkie prace były bardzo ładne, pomysłowe i starannie wykonane.

Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego przypadają na 21 lutego. Święto ustanowione zostało przez UNESCO podczas 30. Sesji Konferencji Generalnej 17 listopada 1999 roku. Data 21 lutego upamiętnia tragiczne  wydarzenia, które miały miejsce w Dhace w Bangladeszu. Podczas pokojowej demonstracji 21 lutego 1952 roku zginęło pięciu studentów, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Święto ma także przypominać o różnorodności językowej, o tym, iż język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Powinniśmy troszczyć się o język ojczysty, jego promocję, ochronę różnorodności językowej jako źródło dziedzictwa kulturowego. Dbać o zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, budowanie porozumienia ponad podziałami, pokoju oraz dbałości o wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.

W naszej szkole rok rocznie obchodzimy ten dzień w różny sposób. Nauczanie zdalne wymogło zmianę formy i przeniesienie wszystkich działań do Internetu. Kierując się oświeceniową zasadą bawiąc się – uczyć,  19 i 22 lutego 2021 roku, na lekcjach języka polskiego, młodzież naszej szkoły zapoznała się z informacjami dotyczącymi ustanowienia Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego oraz fragmentami Ustawy o Ochronie Języka. Wzięła także udział w zmaganiach z językiem ojczystym, ćwicząc łamańce językowe. Było wesoło i wyjątkowo.

E. Semanicka i M. Koźmińska

Piła potrzebowała 173 lat, by 14 lutego 1945 roku, po walkach, w których poległy setki żołnierzy walczących po obu stronach ostatecznie powrócić w granice Polski. Dzisiaj,  14 lutego 2021 r. uczniowie klasy I b świętowali  nie tylko walentynki, ale również uczcili to, że 76 lat temu Piła wróciła do Polski.  Z tej okazji pierwszoklasiści odbyli wirtualną podróż po mieście. Zaprojektowali drogę ze swojego miejsca zamieszkania do szkoły. Rozpoznawali symbole swojej małej Ojczyzny oraz budowle i miejsca charakterystyczne dla rodzinnego miasta. Franek zaprezentował kolegom z klasy wykonany  przez siebie album o Pile. Dzieci zapoznały się też z piosenką Moje miasto - Piła. Uczniowie są  dumni  z tego, że mieszkają w pięknym mieście Stanisława Staszica wybitnego działacza, polityka, naukowca, dobroczyńcy, syna i wnuka burmistrzów Piły, którego słowa „być narodowi użytecznym” cytujemy do dziś. Uczniowie już dzisiaj z utęsknieniem wyczekują wspólnych, marcowych wędrówek po grodzie Staszica. Uczniowie już dzisiaj z utęsknieniem wyczekują wspólnych, marcowych wędrówek po grodzie Staszica w rytmie piosenki Moje miasto- teledysk - Piła https://www.youtube.com/watch?v=k7apXoAHsRQ

Po raz kolejny nasza szkoła wzięła udział w akcji: Wyślij Pączka do Afryki. 11 lutego 2021 r. chętne klasy, nauczyciele i rodzice przekazały dobrowolną kwotę na projekty realizowane przez misjonarzy w Republice Środkowej Afryki.  Cele tegorocznej akcji to: pomoc głodującym dzieciom, budowa szkół, studni, kaplic. Sfinansowane zostaną również operacje niepełnosprawnych  ruchowo osób. Wszystkie zebrane  pieniądze trafią na konto fundacji Kapucyni i Misje, która jest organizatorem akcji. Dziękujemy za okazane serce.

Z ogromną radością pragniemy poinformować, że firma patronacka SAF-HOLLAND Polska Sp. z o. o.  wsparła po raz drugi naszą szkołę bardzo wysokiej klasy sprzętem ułatwiającym edukację naszych uczniów oraz wpływającym na atrakcyjność prowadzenia zajęć. Monitor interaktywny i laptop zostały umieszczone w budynku nr 2 przy ulicy Bydgoskiej w sali lekcyjnej nr 110, gdzie odbywają się zajęcia klasy patronackiej – 5b.  Uczniowie tej klasy i pani Agnieszka Płóciennik – nauczycielka języka niemieckiego - otrzymali  również podręczniki i zeszyty ćwiczeń. Serdecznie dziękujemy SAF-HOLLAND Polska Sp. z o. o.  za przekazany sprzęt oraz książki.

Dogoterapia zyskuje coraz większe uznanie i popularność, ponieważ pies w roli terapeuty to świetna forma nauki. Dzieci dzięki zajęciom edukacyjnym prowadzonym przez panią Magdalenę Bandurską z udziałem psa terapeutycznego Buby poznały jego podstawowe potrzeby i  uczyły się prawidłowego traktowania czworonoga. Nauczyły się jak bezpiecznie zachować się w kontakcie z obcym czworonogiem. Miały dużą frajdę, kiedy mogły pogłaskać Bubę i poczęstować przysmakiem. Rozpoznawały też tropy zwierząt na śniegu. Lekcje z czworonogiem sprawiają uczniom ogromną radość. Czekamy na kolejne zajęcia z panią Magdą i Bubą.