Marzeniem każdego bibliotekarza jest to, by uczniowie czytali więcej książek, by ich umiejętność czytania była coraz lepsza, by wyrobili sobie nawyk czytania dla przyjemności. Jak to osiągnąć? Stosując metodę book - talkingu.
Czym jest book - talking?
Book - talking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. Book - talking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.
Główną zasadą prezentacji książek metodą book - talkingu jest nieujawnianie wszystkich informacji o książce, ale uwzględnianie tylko „kuszących" fragmentów. Prezentacje powinny być jak rzut okiem na to, co naprawdę ciekawego znajduje się między okładkami książki. Osoba prezentująca książki jest jednocześnie gawędziarzem i handlowcem.
Cele book – talkingu:
- Upowszechnianie czytania dla przyjemności
- Zachęcanie do sięgania po różnego rodzaju literaturę - klasykę, popularno-naukową, pamiętniki, czasopisma itd.
- Rozwijanie świadomości literackiej czytelników
- Podniesienie poziomu czytelnictwa
- Podsuwanie najbardziej wartościowych pozycji odpowiednich do wieku słuchaczy
Style book - talkingu:
- Streszczenie fabuły - najłatwiejszy i najczęstszy sposób prezentacji
Technika ta polega na omówieniu głównych wątków lektury do momentu kulminacyjnego
i zostawieniu słuchaczy z pytaniem: "Co dalej?"
- Zaprezentowanie głównego bohatera
Można skupić się na jednej lub kilku głównych postaciach i wyjaśnić w wyniku jakich okoliczności znalazły się one w danej sytuacji. Można udawać bohatera książki i prowadzić narrację w pierwszej osobie liczby pojedynczej.
- Przedstawienie tylko jednego epizodu
Opisujemy jedną scenę, anegdotę lub jedną krótką historię z dzieła, podkreślając, że jest to tylko jedna z przygód bohatera opowieści.
- Oddanie nastroju
Nastrój książki przekazujemy odpowiednio modelując głos, dokonując zmian w jego brzmieniu, intensywności i rytmie. Powinniśmy również właściwie dobierać słowa, a jeżeli bohater mówi w charakterystyczny sposób, możemy go naśladować. Wykorzystuje się także unikatowy styl pisania autora, wplatając w swój tekst fragmenty z utworu w taki sposób, by oddać atmosferę książki.
Wszystkie te style można łączyć w jednej prezentacji.
Konkurs literacki „Książka moich marzeń” metodą book-talking
Cele konkursu:
- popularyzacja czytelnictwa,
- zachęcanie uczniów do sięgania po różnego rodzaju literaturę,
- rozwijanie świadomości literackiej uczniów,
- doskonalenie umiejętności autoprezentacji,
- pokonywanie tremy przy publicznej, swobodnej wypowiedzi.
Regulamin:
- Konkurs adresowany jest do uczniów klas IV-VI.
- Zadaniem każdego uczestnika jest ustna prezentacja książki metodą
book-talking. - Prezentowana literatura musi pochodzić ze szkolnej listy książek rządowego programu „Książki naszych marzeń”.
- Wypowiedź nie może przekroczyć 5 minut.
- Uczestnicy mogą przygotować prezentację z wykorzystaniem multimediów, rekwizyty, mogą się przebrać.
- Laureaci konkursu będą reprezentowali szkołę w Miejskim Konkursie Czytelniczym „Krótko, aczkolwiek ciekawie o książce” organizowanym przez Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego w Pile.
- Termin: 11.03.2016r.