W bieżącym roku szkolnym w bibliotece szkolnej realizowano innowację pedagogiczną „Polskie tradycje i obrzędy ludowe”. Wzięli w niej udział uczniowie klasy II c i II f.
Celem wprowadzenia zajęć dotyczących polskiej obrzędowości było ich wszechstronne poznanie, wspólne współprzeżywanie, które pozwoliło dzieciom na doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie oraz wpłynęło na sposób komunikowania i rozwój stosunków międzyludzkich.
Tematyka spotkań została podzielona na cztery pory roku i obejmowała:
- historię pojawienia się danego obrzędu,
- występowanie i nazewnictwo w poszczególnych regionach Polski,
- zabawy tematyczne i integracyjne,
- wytwory własnej pracy.
Różnorodność obrzędów pozwoliło na ciekawe i twórcze prowadzenie zajęć i przebiegało w oparciu o metody aktywizujące oraz zabawy integracyjne. Realizacja tej innowacji umożliwiła kształcenie zainteresowań u uczniów.
W ramach innowacji przeprowadzono 7 bloków tematycznych:
- Święto plonów – dożynki,
- Dzień świętego Marcina,
- Andrzejki i Katarzynki,
- Wigilia i Boże Narodzenie,
- Karnawał,
- Wielkanoc,
- Gaik.
Podsumowanie zajęć stanowiło zorganizowanie w klasach Turnieju „Znam polskie tradycje i obrzędy ludowe”.
Spotkania odbywały się w miłej i przyjaznej atmosferze. Na bieżąco obserwowano działania uczniów, sprawdzano wykonaną pracę, zaangażowanie, aktywność poznawczą i twórczą opartą o wiedzę zdobytą w czasie realizacji innowacji. Chwalono za wysiłek, za chęci, za pracę nagradzano pochwałą, ale też życzliwie wskazywano, co uczeń powinien zmienić czy też poprawić.
Zajęcia te przyniosły uczniom dużo radości i zadowolenia. Dzieci ogromnie lubią atmosferę świętowania tak pełną tajemniczości i niespodzianek, atmosferę rodzinną, przepełnioną miłością i wzajemnym szacunkiem, która sprzyja osobistemu i społecznemu wychowaniu.
Należy pamiętać, że obrzędy stanowią element polskiego dziedzictwa kulturowego i dlatego też warto starać się ocalić je od zapomnienia i przekazać młodemu pokoleniu z nadzieją na ich kultywowanie.