W związku z przystąpieniem naszej szkoły do programu o nazwie „WF z klasą”, została zorganizowana debata „Sportowego Okrągłego Stołu”. Wydarzenie miało miejsce dnia 06.11.2013r. o godz. 16.00 na małej sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile.
W spotkaniu uczestniczyli:
- pani mgr Dorota Frydrych – Dyrektor szkoły;
- pan mgr Mariusz Mijalski – Wicedyrektor szkoły;
- pani mgr Daria Mielka – koordynator programu;
- pan mgr Artur Pyszewski – współkoordynator programu;
- pan mgr Marek Witczak – nauczyciel wychowania fizycznego;
- pan mgr Tomasz Idzikowski – nauczyciel wychowania fizycznego;
- pani mgr Katarzyna Aszemberg-Krajewska – nauczyciel wychowania-fizycznego;
- pan mgr Arkadiusz Szumiło – nauczyciel matematyki;
- rodzice dzieci uczestniczących w spotkaniu;
- przedstawiciele klas IV-VI.
Debatę prowadzili nauczyciele wychowania fizycznego pan Artur Pyszewski i pani Daria Mielka. Pomysły i propozycje dzieci z jej przebiegu oraz wnioski zapisywała na karteczkach i umieszczała na tablicy pani Katarzyna Aszemberg-Krajewska (sekretarz).
Debata polegała na dyskusji i przyjęła formę burzy mózgów. Uczniowie wypowiadali się przez mikrofon, prezentowali swoje pomysły i koncepcje na temat ulepszania i urozmaicania zajęć z wychowania fizycznego. Pierwsza część rozważań polegała na prezentacji wyników ankiety szkolnej, dotyczącej pozytywnych i negatywnych stron wf-u w naszej szkole.
Uczniowie odpowiedzieli na zasadnicze pytanie: „Czy lubisz w-f”?
Tak, ponieważ:
- Nie trzeba mieć zeszytów i książek, w-f nie wymaga dużo myślenia;
- Jest wiele mini turniejów;
- Możemy uzyskać osiągnięcia w sporcie;
- Są fajne ćwiczenia i jest miła pani;
- Sprawia nam przyjemność, bardzo się cieszymy, gdy idziemy na w-f;
- Dużo gramy w siatkówkę, to nasz ulubiony sport;
- Jest przerwa od pisania i siedzenia nad książkami;
- Możemy pograć z przyjaciółmi;
- Rozwijamy swoje umiejętności;
- Lubimy sport, lubimy się ruszać, grać i biegać;
- Jest dużo gry w „Zapamiętywaka”J
- Dużo możemy się nauczyć, mamy wiele fajnych ćwiczeń np. z siatkówki;
- Jest zabawna atmosfera, doskonalimy swoje umiejętności;
- Lubimy grać w różne gry;
- W-F jest ciekawy;
- Mamy fajnych nauczycieli;
- Poznajemy nowe ćwiczenia, uczymy się grać w siatkówkę, piłkę nożną, piłkę ręczną;
- Jest to jedyna szansa na start w życie;
- Ruch to zdrowie;
- Jest dużo wysiłku fizycznego;
- Jest fajny, zdrowy i czadowy;
- Lubimy się poruszać, jest super gdy pani gra z nami w „Zbijaka”J.
- Jest dużo sprzętu sportowego;
- Jest profesjonalne przygotowanie do gry w siatkówkę;
- Daje nam dużą satysfakcję i radość;
- Fajna atmosfera.
Nie, ponieważ:
- Są za długie rozgrzewki;
- Za mało gry w piłkę siatkową;
- Za mało piłki nożnej;
- Za dużo biegania;
- Nie ma w szkole tenisa ziemnego;
- Za mało piłki ręcznej;
- Ćwiczymy z innymi klasami;
- Za mało zabaw;
- Minutę przed dzwonkiem pani karze nam się rozciągać, zamiast iść do szatniJ
- Gramy w gry, których nie lubimy;
- Za dużo nauczyciel wymaga;
- Na każdej lekcji mamy rozgrzewkę;
- Gramy z chłopakami;
- Za długie rozgrzewki, za mało czasu na grę;
- Często mamy problemy ze zdrowiem;
- Mało wychodzimy na dwór;
- Jest dużo przerw w lekcji, przez złe zachowanie innych kolegów, koleżanek;
- Szatnie są słabej jakości.
Propozycje zmian do realizacji:
- Turniej ringo;
- Wyjście na lodowisko
- Turniej piłki nożnej;
- Turniej tańca;
- Turniej zbijaka;
- Wycieczki do parku linowego;
- Muzyka na w-fie lub w-f na muzyceJ
- Kulig zimą;
- Motywacja przez częste pochwały;
- Stworzenie „banku” ciekawych i różnorodnych rozgrzewek, aby zmienić odczucia uczniów, w stosunku do tej części lekcji;
- Opracowanie kanonu pozytywnych zachowań na lekcji wychowania fizycznego;
- Stosowanie zmiennych form ruchu np. gier i zabaw bieżnych;
- Opracowanie dla klas I-VI zestawu ćwiczeń śródlekcyjnych;
- Muzyczne przerwy na wesoło;
- Raz w tygodniu, dzieci proponują temat zajęć.
Debata przebiegała w bardzo miłej atmosferze, było dużo śmiechu, dzieci chętnie wygłaszały swoje opinie na forum. Miłym akcentem był zdrowy poczęstunek w formie owoców.