Kiedy w ubiegłym roku szkolnym zostaliśmy zaproszeni do uczestnictwa
w projekcie „Nasze Wody – ekosystem wodny w realiach społecznych miejscowości" nikt z nas nie przypuszczał, że przygoda z wodą dopiero się rozpoczyna. W bieżącym roku szkolnym wyżej wymienione przedsięwzięcie jest realizowane z ukierunkowaniem na rzeki Krajny. Aktywność klasy przyrodnicze mają we krwi, ciekawości nie brakuje, więc bardzo szybko stworzyliśmy dwudziestoosobową grupę projektową. W jej skład wchodzą chętni uczniowie z klasy I f i z klasy II f.
Krajna jest krainą historyczną zamieszkałą przez plemiona słowiańskie. Jej granice naturalnie wyznaczają rzeki (dla nas to Gwda i Noteć) spotykające się w Ujściu. Każdy historyk w tym momencie zaprotestuje mówiąc, że Ujście do Krajny już nie należy. My – przyrodnicy nieśmiało tylko sugerujemy, że trudno postawić mur graniczny dla roślinności, zwierząt, ludzi i właśnie w związku z tym zajęliśmy się miejscem granicznym, spornym. Stąd nasz pomysł na projekt – bliższe poznanie fenomenu dwóch rzek.
Poniedziałek 3 kwietnia 2017 r. rozpoczęliśmy od wyjazdu do Ujścia i rozpoznania terenu badawczego. Po zajęciach terenowych ustaliliśmy czym konkretnie chcemy się zająć, zrobiliśmy burzę mózgów, zapisaliśmy pomysły, każdy zadeklarował w czym czuje się najlepiej i czego się podejmuje. Zdjęcia, filmy, wywiady, ankiety, badanie próbek wody – tym aktualnie się zajmujemy, ale póki co, utrzymujemy to w tajemnicy do czasu zakończenia projektu.