We wtorek 29 października 2013r. odbył się „Sportowy Okrągły Stół” w Gimnazjum nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Pile.
Porządek obrad:
- Miejsce i uczestnicy debaty.
- Powitanie zebranych przez Pana Dyrektora Szymona Frydrycha oraz Koordynatora p. Jarosława Chwałka.
- Zadania realizowane przez nauczycieli oraz uczniów poprzedzające debatę.
- Forma debaty – dobre strony lekcji wychowania fizycznego i elementy lekcji, które można zmienić.
- Propozycje zespołów klasowych. Praca nauczycieli w programie „WF z klasą”.
- Wnioski z debaty- propozycje zmian.
- Podjęcie zadania do realizacji w ramach projektu „WF z klasą”
Ad. 1
Uczestnicy debaty:
- Reprezentanci klas I-II-III ( ok. 40 osób)
- Dyrektor Szkoły p. Szymon Frydrych oraz v-ce dyr. Barbara Ochocka i v-ce dyr. Ewa Kluge
- Nauczyciel wychowania fizycznego p. Jarosław Chwałek (organizator spotkania i koordynator programu) oraz nauczyciel wspierający p. Katarzyna Sosnowska
- Nauczyciele wychowania fizycznego G5
- Przedstawiciele Rady Rodziców przy Gimnazjum nr 5
Debata odbyła się w auli szkolnej. Dyrekcja Szkoły, Reprezentanci klas ,nauczyciele, przedstawiciele Rady Rodziców siedzieli przy „okrągłym stole”.
Ad. 2.
Pan Dyrektor Szymon Frydrych powitał wszystkich zebranych przy „okrągłym stole” życząc jak najlepszych rezultatów tego spotkania.
Głos zabrał p. Jarosław Chwałek , który przedstawił główne założenia i cele programu „WF z klasą” oraz porządek debaty. Poprosił również uczniów o szczere wypowiedzi na temat zajęć wychowania fizycznego w Gimnazjum nr 5
Ad. 3
Zadania dotyczące organizacji debaty realizowane przez:
a) nauczycieli:
- plan oraz program debaty.
- Przygotowanie zadań, które nauczyciele będą realizować w ramach uatrakcyjnienia lekcji z wychowania fizycznego oraz zajęć poza lekcyjnych po debacie, uwzględniając sugestie uczniów.
b) uczniów:
- Przygotowanie sali na debatę, odpowiednie ustawienie stolików.
- Wybór przedstawicieli klas do debaty. Przedstawiciele przygotowali się do dyskusji na temat zajęć z wf – tego co się im w nich podoba a co chcieliby na nich zmienić.
Ad. 4
Poproszono uczniów o szczere wypowiedzi na temat zajęć wychowania fizycznego. Uczniowie podzielili się na grupy. Nauczyciele wspierający rozdali uczniom wcześniej przygotowane karty i flamastry, a uczniowie przedstawili (+) oraz (-) wychowania fizycznego jak również przedłożyli propozycję tematu do realizacji w ramach projektu „WF z klasą”
Po zakończonej pracy liderzy grup przedstawili wszystkim zebranym swoje propozycje, które wspólnie przedyskutowano. Uczniowie poruszyli wiele tematów związanych z wychowaniem fizycznym oraz zajęciami pozalekcyjnymi m.in. uznali, iż „rozgrzewka trwa zbyt długo w stosunku do czasu zajęć”, wyrazili także zadowolenie z „ wszelkiego rodzaju gier i zabaw zespołowych ”,oraz uznali ”muzyka podczas lekcji wf” byłaby ciekawym akcentem . Następnie odbyła sięogólna dyskusja w czasie której nauczyciele odnieśli się postawionych przez uczniów postulatów.
Ad. 5
Plan nauczycieli uzgodniony z uczniami w programie „WF z klasą”:
-Na lekcjach WF w miarę możliwości pojawi się muzyka;
-Rozgrzewka będzie adekwatna do tematyki zajęć lekcyjnych oraz czasu ich trwania;-Muzyka w trakcie przerw międzylekcyjnych gdyż każda forma ruchu jest dobry na nudę i urodę;
- Aktywne przerwy – zadanie do realizacji
Ad. 6
Podczas debaty uczniowie w sposób rzetelny wypowiadali swoje opinie na temat zajęć wychowania fizycznego prowadzonych w Gimnazjum.
Wnioski:
- zaangażowanie uczniów mniej uzdolnionych sportowo do aktywnego udziału w zajęciach poprzez wprowadzenie akcentów muzycznych zarówno w trakcie zajęć lekcyjnych jak również przerw.
Ad 7.
Uczniowie wraz z nauczycielami podjęli do realizacji w ramach projektu „WF z klasą” następujące zadanie – „AKTYWNE PRZERWY”
Debatę zakończył koordynator projektu p. Jarosław Chwałek dziękując wszystkim uczestnikom za przybycie i czynny udział w debacie „Sportowy Okrągły Stół”