20 lutego 2020 r. w auli Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile w godz. 1000-1330 odbyły warsztaty poświęcone pszczołom murarkom i wykład „Zieleń to nasza przyszłość, czyli jak ważne jest projektowanie zieleni i jakie daje możliwości”. W holu Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile powitali nas gospodarze obiektu. W tle były stoły pokryte trzciną, rękawice, sekatory. Tylko przez chwilę byliśmy zaskoczeni. Pracownicy naukowi UAM-u zaproponowali nam wykonanie domków dla murarek. To dzikie pszczoły, które są bardzo efektownymi zapylaczami – zbierając pyłek do zapełnienia komór samice odwiedzają kilka tysięcy kwiatów. Murarki nie są agresywne wobec człowieka! Ich pożytecznej roli (zapylania kwiatów) nie da się przecenić! Są pospolite na terenie całej Polski. To dzikie pszczoły samotnice i w odróżnieniu od pszczół miodnych nie mają królowej i nie współpracują ze sobą (nawet jeśli żyją w kolonii). Murarki ogrodowe są aktywne mniej więcej od początku kwietnia (zależnie od przebiegu temperatury wiosną) do końca maja. Resztę roku dorosłe postaci pszczół spędzają wewnątrz kokonów czekając do kolejnej wiosny. Z tego powodu ważne jest, aby wiedzieć jak z nimi postępować, żeby owady doczekały do następnego sezonu w dobrej kondycji. Cykl rozwojowy murarki ogrodowej rozpoczyna się wiosną, gdy temperatura w dzień sięga około 15°C. W naturalnych warunkach może to mieć miejsce już na początku kwietnia. Jako pierwsze z kokonów wygryzają się samce. Samice wychodzą 7–10 dni później, a po zapłodnieniu przez samce rozpoczynają budowę gniazd. Pierwszą czynnością jest wykonanie przegrody z wilgotnej gliny lub błota. Następnie samice zbierają pyłek (ok.200 mg w każdej komórce), na którym składają jajeczko i budują kolejną przegrodę oddzielającą następną komórkę. Z jaja wygryza się larwa, która rozpoczyna żerowanie na zgromadzonym pyłku. Po zjedzeniu całego pyłku, larwa przędzie kokon, wewnątrz którego w kolejnych tygodniach następuje przepoczwarzenie się owada. Pod koniec lata wewnątrz kokonów znajdują się już dorosłe postaci pszczół, które jako imago oczekują wiosny następnego roku. Bardzo sympatycznie spędziliśmy czas, przycinając w odpowiedni sposób trzcinę, aby mogła posłużyć murarkom jako miejsce zamieszkania. Po zakończeniu tak istotnej z punktu widzenia życia na ziemi misji, mogliśmy porozmawiać z pszczelarzami o zwyczajach pszczół, ponadto mogliśmy ubrać ich stroje ochronne. Następnie wysłuchaliśmy wykładu „Jak ważna jest zieleń w mieście i ogrody we współczesnym świecie? Dlaczego warto się uczyć, podróżować i startować w konkursach?” Na te pytania odpowiedziała Agnieszka Hubeny-Żukowska, uznana projektantka ogrodów, dziennikarka i artystka. Autorka prawie 300 projektów ogrodów w Polsce i za granicą zdradziła również jak wyglądała jej droga rozwoju zawodowego.

20 lutego 2020 roku, po raz ósmy uczniowie naszej szkoły wraz z rodzicami i nauczycielami wzięli udział w akcji „Wyślij pączka do Afryki”. Edycja akcji 2020 odbywała się pod hasłem „Podaruj dzieciom zdrowie”. Pieniądze zebrane podczas akcji przekazane zostały na rzecz głodujących dzieci w Czadzie i Republice Środkowoafrykańskiej (na ich odżywianie i cele medyczne). Zebraliśmy 1562 zł 32 gr. Serdecznie dziękujemy za pomoc, zaangażowanie i czynny udział w akcji.

W walentynki nie tylko wyznajemy miłość i sympatię ludziom. Klasa patronacka pamięta o miłości do Planety Ziemi àNaszego Wspólnego Domu. Wiadomo, że tam, gdzie miłość, tam i troska oraz wzajemne otaczanie opieką. Ziemio!- Pamiętamy o  segregacji  i ochronie środowiska! Bądź zawsze zielona i czysta!

Na początku grudnia informowaliśmy o rozstrzygnięciu konkursu plastycznego na najpiękniejszą kartkę świąteczną dla brytyjskiej rodziny królewskiej. Z początkiem lutego doczekaliśmy się odpowiedzi z Anglii, a konkretnie z Kensington Palace, siedziby księżnej Catherine i księcia Williama.

Para książęca, Państwo Windsor z dziećmi – książętami Jerzym i Ludwikiem oraz księżniczką Charlotte’ą, przesłała naszym uczniom podziękowania za życzenia świąteczne i noworoczne pozdrowienia.

W niecodziennej lekcji, która miała miejsce 23 stycznia 2020 r. mogli uczestniczyć uczniowie klasy VI d wraz z p. Marzeną Koźmińską. Na czym polegała ta niecodzienność?

Lekcję tę przygotowali uczniowie kl. VII d pod kierunkiem swojej wychowawczyni p. Ewy Semanickiej. Młodsi koledzy i koleżanki zostali zaproszeni do obejrzenia inscenizacji zrealizowanej na motywach dramatu Juliusza Słowackiego „Balladyna”.

Zaprezentowane zostały ważne miejsca, w których działy się dramatyczne wydarzenia utworu, były to: okolice jeziora Gopło, chata Pustelnika, zgliszcza domu wdowy i jej córek Balladyny i Aliny, malinisko – gdzie doszło do zbrodni, czterowieżowy zamek Kirkora i mury Gniezna. Dopełnieniem inscenizacji były odgłosy burzy z piosenki zespołu The Doors „Riders on the storm” oraz degustacja soku malinowego.

 

Czy nakrętki nadają się tylko do wyrzucenia? Dzieci z klasy 3e udowodniły, że używając nakrętek można stworzyć śliczne i oryginalne laurki dla Babć i Dziadków z okazji Ich Święta. Pamiętaj! Wokół nas jest wiele rzeczy, które z pozoru nadają się tylko do wyrzucenia, a wystarczy odrobina wyobraźni oraz chęci, aby stworzyć z nich coś ładnego!