W dniach 19.04.2021- 25.04.2021 jak co roku w naszej szkole, odbył się „Tydzień Kultury Zdrowotnej”. Tym razem większość zadań realizowaliśmy zdalnie. Nasze działania oparte były na trzech priorytetach dotyczących: zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej oraz higieny osobistej.

Wzmacniamy właściwe nawyki i postawy żywieniowe.

Nauczyciele w ramach swoich lekcji przedmiotowych realizowali działania związane ze zdrowym odżywianiem i zmianą nawyków dotyczących jedzenia. Na matematyce pani Alicja Marcinek w klasach 6f i 6c obliczała wskaźnik BMI (Body Mass Index). Dzieci dowiedziały się jak obliczyć, czy ich masa ciała jest właściwa. Na języku polskim pani Ewa Semanicka przeprowadziła w klasie 8d temat „Smak zdrowia we fraszce „Na zdrowie” Jana Kochanowskiego”. Link do lekcji https://liblink.pl/bkHjlIVv74 Uczniowie między innymi tworzyli i przeprowadzali ankietę „Jak dbać o zdrowie” i dyskutowali na tematy związane z szeroko pojętym zdrowiem. Na lekcji polskiego u pani Justyny Błaszczyk klasa 4a układała rymowanki i wierszyki. Ich hasło przewodnie brzmiało: „Klasa 4a o ruch i zdrowie dba”. . Przy okazji lekcji polskiego u pani Reginy Wojnickiej, dotyczącej fragmentów ,,Pana Tadeusza'' uczniowie mieli możliwość podszkolenia się z zasad Savoir-vivre przy stole. Również na lekcjach języków obcych wzmacniano właściwe nawyki żywieniowe. Pani Joanna Ficerman przeprowadziła w klasach 6a, 6c, 6d, 6f ciekawe lekcje „Healthy meals”.
W czasie tych lekcji uczniowie poznali angielskie nazwy mikro i makroskładników, ich znaczenie w diecie nastolatka oraz zasady komponowania zdrowych posiłków. Natomiast w klasie 7a przeprowadziła temat „Whats your favourite recipe?”. W ramach ćwiczeń komunikacyjnych, uczniowie rozmawiali na temat przyczyn popularności wśród nastolatków jedzenia typu fast-food oraz możliwości zastąpienia niezdrowego jedzenia ich zdrowszymi zamiennikami. Wspomniane już klasy szóste, pod okiem p. Ficerman, zabawiły się również w angielskiego Master Chef’a. Oto link do tylko kilku ciekawych filmów, które nasi uczniowie nagrali https://liblink.pl/UV6EnPAO9O . Pani Agnieszka Płóciennik uczyła dzieci opisywać owoce w języku niemieckim, a każdy opisany owoc został zwizualizowany w formie plastycznej. Na lekcji historii pani Sławomira Smolarska przedstawiła temat: Czy wiesz, co jadano na Kongresie wiedeńskim? Link do scenariusza lekcji: https://drive.google.com/file/d/1wLOJExU-vHz464tl7sCP-AiP6XWWZVY1/view?usp=sharing Na lekcji muzyki pani Smolarska z klasą 6a skomponowała piosenkę na temat zdrowia. Być może od przyszłego roku, będzie ona hymnem naszych Tygodni Kultury Zdrowotnej. Pan Dariusz Półgęsek na lekcjach techniki w klasach czwartych, piątych i szóstych przedstawiał dzieciom korzyści płynące z regularnej jazdy na rowerze, dzieci wykonywały zdrowe owocowe koreczki i szaszłyki oraz obejrzały film pt. „Jedzenie, które cię zabija- zmień chemię na jedzenie”. Plastyka u pani Sławomiry Lewińskiej również była pełna tematów związanych ze zdrowiem. Uczniowie wykonywali prace plastyczne związane z odżywianiem i promocją zdrowia. Bardzo ciekawym pomysłem są koszulki promujące zdrowie.

W tygodniu kultury zdrowotnej lekcje wychowawcze upłynęły również pod tematami związanymi ze zdrowiem szeroko pojętym. W niektórych klasach lekcje wychowawcze prowadziła również pani Izabela Bartkowska – dietetyk. Natomiast prezentacje przygotowane dla wychowawców, przez panie dietetyczki Izabelę Bartkowską i Izabelę Wieczorkiewicz to:

Zasady układania zdrowego jadłospisu https://drive.google.com/file/d/11JADVCIFr3efSljMAlv2CQf5a7q0eask/view?usp=sharing

- Otyłość jako choroba cywilizacyjna https://drive.google.com/file/d/1ND1urQCc-i1BbIWAbaFKAi1MPEgFSQJd/view?usp=sharing

Wiem co piję https://drive.google.com/file/d/1oDBZCTyUDRRxWeFVtlHLvNkDNxBE1rSO/view?usp=sharing

Uczniowie uczyli się również nakrywać do stołu. Czynność ta wpływa na uatrakcyjnienie spożywanych posiłków. Sprawia, że niejadki zjadają więcej, a kolorowe dodatki w postaci warzyw i owoców wpływają na większe spożycie witamin, mikro i makro składników.

Pod okiem p. Izabeli Bartkowskiej i p. Wojciecha Ksyty, w ramach antytytoniowego projektu „Bieg po zdrowie” uczniowie klasy 4b i 4c przeprowadzali wywiady z osobą niepalącą lub osobą, która rzuciła palenie. Dzięki tym rozmowom dzieci zauważyły, że wiele osób dorosłych żałuje, że kiedykolwiek zaczęły palić papierosy. Uczniowie poznali również sposoby na asertywne odmawianie, kiedy ktoś namawia do palenia.

Warsztaty kulinarne – zdrowe wody smakowe”

https://drive.google.com/file/d/1S3ck1QlN-wiQSROKsUYi1h-rfKRjXaGb/view?usp=sharing

Uczniowie otrzymali propozycje przepisów wód smakowych, ale bardzo chętnie tworzyli swoje autorskie przepisy. Dokumentowali to w postaci zdjęć. Była to świetna zabawa. Zadanie to miało na celu zachęcenie dzieci do picia wody i zwrócenie uwagi na to, że kupne wody smakowe mają często niewłaściwy skład i duże ilości cukru.

Stawiamy na aktywność i sprawność fizyczną

Mimo nauczania zdalnego nasi uczniowie są bardzo aktywni i wielokrotnie to udowadniali. Zadanie, które otrzymali w Tygodniu Kultury Zdrowotnej to zbieranie jak największej ilości kilometrów marszu i biegu z całego tygodnia. Swoje kilometry dodawali również wychowawcy. Bezapelacyjnie wygrała klas 6f, która w sumie przeszła 1001,08 km. Każdy uczeń w tej klasie dołożył swoją cegiełkę.

Osiągnięcia pozostałych klas to:

4c - 389,89km

7c – 260,13 km

7b – 240 km

6e – 192 km

6d – 166,28 km

5a – 165,11 km

8b – 125,27 km

6c – 85,34 km + 274,5 km rower

7d – 79,94 km

6b – 66 km

Uczniowie lubiący prace plastyczne mogli wykonać plakat „Poranne ćwiczenia”. Dzieci klas czwartych, piątych i szóstych pod okiem p. Izabeli Bartkowskiej wykonały wiele pięknych prac, które zawierały zestawy ćwiczeń do wykonania po wstaniu z łóżka. W zestawach tych uwzględniono stopień trudności i możliwości różnych osób ćwiczących. Podczas omawiania wykonanych prac dzieci pamiętały o tym, aby podczas porannej gimnastyki wietrzyć pokój i zadbać o bezpieczne miejsce do ćwiczeń.

Dbamy o higienę osobistą i higienę otoczenia

Higiena szeroko pojęta, to bardzo ważny temat wśród naszych uczniów. Dbamy o nią od mementu wejścia do szkoły, na stołówce, na lekcjach wychowania fizycznego, w toalecie. Podczas nauczania zdalnego nauczyciele również często rozmawiają z uczniami na temat higieny snu, higieny pracy przy komputerze czy higieny związanej z epidemią Covid-19. Podsumowaniem tych wszystkich działań były wykonane przez młodzież podczas lekcji wychowania fizycznego krzyżówki, a nauczyciele p.Daria Mielka, p. Jarosław Chwałek, p. Izabela Bartkowska zadbali o merytoryczną wiedzę. Podczas ich tworzenia na lekcjach wielokrotnie rozwijały się dyskusje, jak należy dbać o nasze zdrowie i higienę osobistą.

Podsumowanie:

Tydzień Kultury Zdrowotnej pomimo nauczania zdalnego przebiegł bardzo aktywnie. Do wielu działań włączały się dzieci, wychowawcy, nauczyciele, dyrekcja jak również rodzice. Niejednokrotnie klasy wykonywały dodatkowe zadania, które nie były uwzględnione w planie działań. Młodzież z pomocą rodziców, gotowała pyszne zdrowe potrawy, koktajle, zdrowe śniadania.

Bardzo dobry przykład, jak żyć aktywnie, dają naszym uczniom zarówno nauczyciele jak i dyrekcja szkoły. Pani dyrektor Barbara Ochocka, która kiedyś trenowała kolarstwo górskie, powróciła do regularnych treningów, zarażając swoją pasją innych. Pani wicedyrektor Ewa Kluge przebiegła już wiele kilometrów. Teraz podjęła wyzwanie przebiegnięcia kilku półmaratonów. Medal z półmaratonu w Los Angeles jest imponujący.

Możemy śmiało powiedzieć, że Szkoła Podstawowa nr 2 w Pile jest pełna uczniów i nauczycieli dbających o zdrowie w szerokim jego aspekcie.